A
citi, în sensul efectiv al cuvântului, constituie o activitate foarte personală
și formativă care implică și dezvoltă în același timp o inteligență
asimilatoare și o judecată critică. (Emile Planchard)
Într-o
anumită scenă din filmul Meet Joe Black
(Întâlnire cu Joe BLack), Anthony
Hopkins vorbește despre propria afacere, un trust de presă. Când o anumită
companie și-a exprimat dorința de a-i cumpăra afacerea, el a replicat foarte
nervos: Dreptul și puterea de a informa
lumea este un privilegiu, nu o afacere.
La început a fost... cuvântul
Conștientizând
de-a lungul timpului că vorba zboară, și că doar scrisul rămâne, omul și-a
rafinat și îmbunătățit atât stilul de exprimare, cât și modul de transmitere a
unui mesaj. Să scriem ne-a învățat Dumnezeu (a scris cu degetul pe piatră). De
la scribii antici, care investeau timp și energie enormă în copierea manuscriselor
pe piei de animale sau papirus, până la apariția tiparului și continunând până
azi, scrisul a cunoscut revoluție după revoluție. Astăzi, termenul mass-media definește totalitatea
mijloacelor de informare a maselor (radio, tv, presă, internet) (www.dexonline.ro). Presa scrisă
ocupă azi un loc de primă importanță în suporturile de difuzare în masă a
informațiilor. Apărut, cronologic, înaintea altor medii de difuzare a
informației, ziarul este moștenitorul a două tipuri de scriere: cartea și
inscripția stradală – cărora le adaugă propriile sale trăsături. Ziarul este
înscris în timp: scris pentru a semnala și informa – el spune ce se întâmplă,
ce s-a întâmplat sau ce se va întâmpla. (Maria Palicia, Presa scrisă și lecția, Ed. Mirton, Timișoara, 2006, p. 27). Scopul declarat
al presei scrise a fost și este acela de a stimula în cititor simțul critic și
abilitatea de a sintetiza.
Predicții împlinite și apuse
Odată cu anii ’70, Alvin Toffler
vorbea de rapiditatea transmiterii informației și de numărul mare și divers al
ziarelor și revistelor atât din SUA, cât și din Europa. El semnala, totodată, un
trend deja la modă - publicațiile underground (subterane) - care reprezentau o forța
reală în formarea opiniei tinerilor. În acest context, futurologul vorbea
despre facilitatea cu care se va putea scoate orice fel de publicație, despre
un timp când fiecare cetățean va putea să-și publice propriile scrieri. (Alvin Toffler, Șocul viitorului, Ed. Politică București,
1973, p. 192 – 193)
Privind la numeroasele titluri naționale, precum și zecile poate chiar sutele
locale, se poate crede că vremurile de care vorbea Toffler sunt deja sosite. Totuși,
pe fondul crizei economice, au existat mai multe predicții privind „moartea”
presei scrise. Futurologul australian Ross Dawson a prezis recent că presa
scrisă va înceta să existe în jurul anului 2040. Acesta a declarat că presa
scrisă va dispărea în SUA în următorii șapte ani, în timp ce în Marea Britanie
și Islanda ziarele tipărite vor mai agoniza până în 2019. Nici presa scrisă din
Canada și Norvegia se pare că nu va supraviețui mai târziu de 2020, în timp ce
australienii se vor mai bucura de ziare și reviste până în 2022. Doar în Franța
și Germania ziarele vor apărea până în 2030, datorită susținerii
guvernamentale, mai crede futurologul. Dawson este de părere că ziarele vor fi
înlocuite cu dispozitive digitale, foarte ușoare și flexibile, din cauza
„noilor obiceiuri de consum ale produselor media și de veniturile mai mici
decât costul de producție”. (www.mediafax.ro)
Liber(tatea)
să dai Click pe Cancan
Astăzi, 80% din cititorii actuali
de presă scrisă din România aleg edițiile tipărite ale ziarelor pentru
informare, 7% dintre aceștia necumpărând totuși ziarul. Mai mult de jumătate
dintre cititori alocă mai puțin de 10 lei lunar cumpărării presei și doar 10%
au un abonament la ziar sau revistă. De asemnea, doar 58% dintre tinerii cu
vârste cuprinse între 15 și 20 de ani aleg să citească varianta tipărită a
publicațiilor, arăta raportul „Evaluarea nivelului de competență în
mass-media”, din iunie 2008, raport realizat de Agenția de Monitorizare a
Presei și IMAS. (www.askmen.ro) În ceea ce privește preferințele
editoriale ale românilor, conform Studiului Național de Audiență, aferent
perioadei ianuarie 2009 – ianuarie 2010, Libertatea
a intrat în peste 1.400.000 de case, urmat îndeaproape de Click (1.055.000) și Cancan (958.000). (http://economie.hotnews.ro)
Să moară presa scrisă?
Încă
din anii ’60 ai secolului trecut, presa și-a văzut zdruncinată poziția de către
radio și televiziune, și mai nou de internet. Astăzi tinerii români sunt cei
mai fideli cititori de ediții online ale publicațiilor, internetul fiind plasat
pe primul loc de către aceștia în ceea ce privește încrederea în mass-media. De
aceea, conducerile trusturilor caută strategii de a extinde variantele online
ale ziarelor. (www.askmen.ro) Demne de luat în seamă sunt și
previziunile actuale ale lui Alvin Toffler, conform cărora în următorii 40 de
ani vom „trăi și respira” prin internet. Chiar de la publicarea cărții Șocul viitorului, futurologul a prezis
că știința și tehnologia se vor dezvolta așa de repede, încât oamenii nu vor fi
capabili să cuprindă afluxul de informații și vor fi tentați să se decontecteze
de viața reală, trăind mai mult în mediul virtual. „Internetul va deveni
etalon”, a mai adăugat Toffler. (www.evz.ro)
Un
alt motiv pentru care prezicerile futurologilor tind să se împlinească ține și
de criza financiară majoră prin care printul a trecut în ultimii doi ani.
Conform Registrului Comerțului, presa scrisă din România a înregistrat în anul
2009 pierderi de peste 50 milioane de euro, în topul acestora situându-se
ziarul Click cu pierderi de 17, 4
milioane de euro. (www.tolo.ro) De asemenea, conform unui interviu
acordat de Cristian Tudor Popescu, astăzi „toate ziarele se află în trusturi,
acolo unde lucrurile sunt foarte clare de la bun început. Jurnaliștii fac ce
trebuie pentru că sunt selectați ca atare de la început.” Nu este de mirare că
libertatea, credibilitatea și trăinicia presei sunt puse în pericol deoarece
există astăzi un adevărat fenomen al campaniilor la comandă, concepute în
scopul denigrării și calomnierii. Se mai
adaugă la acestea faptul că ziarele nu mai tratează realitatea într-un mod
intransigent. Nu știu ca vreun ziar să vorbească prea mult despre fraudele
românilor influenți sau despre modul cum scapă aceștia de condamnări și
urmăriri penale. Sunt adevăruri contondente care ar trebui spuse și, pentru că
nu sunt spuse din cauza interdicțiilor impuse jurnaliștilor de către directorii
de trusturi, presa scrisă are de suferit. În felul aceste se ajunge inevitabil
la pierderea credibilității populației în presa scrisă.
Un
alt motiv pentru care presa scrisă șchiopătează este că jurnaliștii scriu
despre lucruri fără a le putea ei înșiși înțelege sau explica în totalitate.
Intervine atunci părerea personală a acestora în situații unde părerea lor
personală chiar nu contează. Ziariștii nu sunt „păreriști”. Plecând de la
publicațiile aflate în topul preferințelor românilor (Libertatea, Click, Cancan) și al conținutului acestora nu greșesc
să afirm că din ce în ce mai mult, subiectele abordate sunt o mizerie. Nu e
informație, e bârfă, e vorbire de rău, e non-știre. Un lucru care trebuie menționat este și influența unor televiziuni
cu grad de audiență redusă, dar care dau trendul, care contaminează și restul
publicațiilor, ducând astfel la scăderea drastică a calității acestora. Să mai
vorbim de managementul precar de care dau dovadă ziarele, în majoritatea
cazurilor? Mă gândesc acum la faptul că se vând cărți, cd-uri sau dvd-uri la
care se atașază un ziar. Sună prea tare a afacere, nu a presă scrisă. Avansul
internetului, lipsa de interes pentru un ziar, renunțarea achiziționării
acestora pentru că avem net și tv, criza financiară, toate acestea și multe
altele sunt motive întemeiate pentru predicțiile futurologilor.
Se „curăță” sau moare
În prezent, oamenii sunt sceptici
și „obosiți” când vine vorba de presa scrisă. Unii încearcă să o „resusciteze”
prin nudism, sex, ediții speciale, cd-uri, dvd-uri și alte metode inedite. Alții
încearcă să treacă presa de la suportul tipărit la suportul digital. Indiferent
de păreri, există totuși anumite avantaje ale presei scrise, având ca suport
hârtia. Online nu toată lumea are răbdare să citească un articol de patru sau
cinci pagini, într-un ziar/revistă, da. Se pare că articolele pentru print sunt
redactate cu mai multă atenție, sunt corectate mai riguros înainte de a primi
avizul pentru tipar. Pe internet ai posibilitatea oricând să editezi, să
modifici ce ai scris, lucrurile tipărite nu mai pot fi modificate. Să nu mai
vorbim de posibilitatea de a ține în mână hârtia, de a răsfoi, de a reveni
asupra unui paragraf de mai multe ori, de mirosul unui ziar sau al unei reviste
(unii sunt chiar dependenți de mirosul de hârtie). Ziarul este conceput pentru
trecători. Dincolo de toate acestea, rămâne un anumit farmec pe care îl poartă
ediția tipărită. Indiferent dacă va fi mutată online, presa scrisă nu va muri.
Nu va dispărea, ci doar își va schimba suportul. Va rămâne presă scrisă pentru
că trebuie să scrii și acolo cuvinte, ce-i drept la tastatură. (www.businesscover.ro) Printul nu va
muri pentru că, în ciuda ratei de penetrare de peste 40% a internetului, sunt
foarte mulți români care nu știu să folosească un computer. Mai ales în mediul
rural, în România, media este aproape la pământ când vine vorba de online. Să
nu mai amintim de faptul că uneori ziarele locale nu reușesc decât rareori să
depășească o mie de accesări zilnice. (www.subiectiv.ro) Criza economică
pare să fie atât un motor de promovare al online-ului, dar și un „detergent”
pentru lucrurile murdare, putrede din presă. Presa scrisă are șansa unui nou
început.
Au
fost numeroase momente cruciale în istoria oamenilor credincioși și Dumnezeu
le-a oferit călăuzire. Un astfel de moment este în anul 1848, când scriitoarea Ellen
White a primit o poruncă divină pentru soțul ei în Dorchester, Massachusetts: Trebuie să publici un ziar! Ce frumos
sună! Știți ce urma să cuprindă acel ziar? Adevărul prezent. Presa scrisă nu va
muri atâta timp cât se va ocupa de lucruri serioase, de adevăr, nu de păreri
personale, de interese meschine și calomnioase. Putem să proliferăm sau să
nimicim răul și prostia. Stă în puterea peniței și în decizia cititorului care
cumpără să transforme presa scrisă.

Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu