Asigurând ajutor.
Creând speranță. Schimbând vieți.
Declarația de Misiune a Serviciului Social Catolic
al Diocezei Charlotte
Era o zi de marți, 20 martie 2009,
și liderii Universității Catolice Notre Dame (Indiana, SUA) făceau publică
decizia ca președintele Barack Obama să susțină discursul serbării de sfârșit
de an universitar. Decizia bordului universității a stârnit critici serioase
din partea multor credincioși catolici, legalizarea avortului și încurajarea
studiilor având ca suport celulele stem de către actualul președinte, constituind
baza acestor critici. A fost inițiată chiar o petiție care a intitulat decizia
drept „o atrocitate și un scandal”, prin care i se cerea Părintelui Director
„să oprească această parodie imediat”. „Această națiune are o mulțime de lideri
implicați în Biserică (Catolică), în afaceri, în probleme de drept, în
educație, în politică, în medicină, în servicii sociale și în multe alte
domenii care ar putea de departe să primească această onoare ”, mai preciza
petiția. (http://www.catholicnews.com/data/stories/cns/0901364.htm).
O
religie influentă
Istoria papalității și a ideii de
„catolicism” este mai mult decât istoria unui stat (Vatican) sau a unei
instituții (Sfântul Scaun), ci este intersecția multor fapte reale cu narațiuni
imaginare, este suma unor ritualur, dar și a unor secrete păzite încă cu
strășnicie. Cu toate acestea, rolul pe care Biserica Catolică l-a avut în civilizarea
omenirii este remarcant, întrețesându-se chiar cu formarea civilizației
vestice.
În ce privește familia, structurile sociale ale
Imperiului Roman susțineau ideea că femeia era inferioară bărbatului din punct
de vedere intelectual și fizic, limitată în drepturi, fiind în mod natural
dependentă de acesta. În viața de familie, doar bărbații puteau avea amante,
prostituate sau concubine, avortul și infanticidul fiind la ordinea zilei
practicat de toate clasele sociale. Odată însă cu adoptarea Creștinismului ca
religie de stat de către Imperiul Roman lucrurile au început să devină mult mai
clare. Părinții bisericești au fost primii avocați care au pledat împotriva
poligamiei, avortului, infanticidului, abuzului copiilor, homosexualității și
incestului. Odată cu marea schismă, în ce privește Occidentul, Biserica
Catolică a influențat conceptul căsătoriei privindu-l ca un sacrament.
Legat de problema sclaviei, inițial Biserica Catolică a
acceptat ideea ca parte integrantă a vieții sociale, doar mai târziu câțiva
papi au abordat subiectul în câteva bule papale, directivele rămânând fără
ecou. Tentative în arii restrânse au înregistrat succese de-a lungul timpului,
de pildă papa Paul al III-lea reușind să abolească sclavia în India. Abia în
1839, prin bula papală In Supremo
Apostolatus, papa Grigore al XVI-lea a condamnat orice formă de sclavie.
Istorici ai științei, incluzând și necatolici, precum J.L. Heilborn, A.C.
Crombie etc., au susținut influența Bisericii Catolice în ce privește
dezvoltarea civilizației, nu doar prin salvarea rămășițelor civilizației antice
de către călugări în fața triburilor barbare, dar și prin promovarea
diferitelor ramuri ale științei în universitățile proprii. Implicarea
iezuiților în astronomie, genetică, meteorologie, seismologie etc., i-a făcut
să devină „părinții” acestor științe. Îi putem aminti aici pe Gregor Mendel,
pionier în studiul geneticii, Roger Bacon, franciscan – primul avocat al
metodei științifice, Henri Becquerel, care a descoperit radioactivitatea,
Galvani și Volta, pionierii electricității și telecomunicațiilor, etc.
Sunt mulți istorici care spun că,
astăzi, datorăm mult Bisericii Catolice pentru ceea ce avem în artă și muzică, sub patronajul papilor
renașcentiști, artiști precum Michelangelo, Raphael, Bernini sau Leonardo da
Vinci desăvârșindu-și opera. S-ar putea scrie foarte mult și despre muzica
religioasă scrisă special pentru Biserica Catolică, muzică cunoscută azi în
cultura vestică sub numele de „clasică”.
Cu siguranță nu putem să nu amintim
contribuția pe care a avut-o Biserica Catolică în domeniile social și educațional. Datorită
doctrinei sociale, biserica a motivat lideri să se implice în problemele
sociale și să înființeze un întreg sistem de spitale în Europa Medievală,
spitale chemate la existență să ofere hrană pentru săraci, bolnavi și
vârstnici. De asemenea, istoria arată că în teritoriile unde a pătruns
Evanghelia, primii oameni care au înființat școli au fost catolicii.
Câteva cifre...
Sumarizând misiunea Bisericii
Catolice, papa Benedict al XVI-lea a declarat că „responsabilitatea proclamării
Cuvântului lui Dumnezeu, celebrarea sacramentelor și lucrarea de binefacere”
reprezintă misiunea lăsată de Christos bisericii Sale. Plecând de la această
declarație nici nu este greu de înțeles de ce în anul 2000 (cifrele se
actualizează la 10 ani) numărul instituțiilor catolice (638.116) atingea cote
uimitoare, acestea incluzând numărul parohiilor (408.837), școlilor primare și
secundare (125.016), universităților (1.046), spitalelor (5.853), orfelinatelor
(8.695), azilelor și centrelor pentru persoane cu dizabilități (13.933),
dispensarelor, leprozeriilor și a altor instituții (74.936). Este ușor de
priceput și creșterea numărului enoriașilor Bisericii Catolice de la 437
milioane de adepți, în 1950, la 1 miliard 147 milioane, în 2007. (https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/geos/xx.html)
Și principii nobile...
Sursa de inspirație pentru toate instituțiile
amintite anterior a fost și încă este Doctrina Socială Catolică, din care se
pot sumariza câteva principii de bază, și anume: Viața și demnitatea ființei umane ce se află în permanentă
amenințare din partea legalizării avortului și eutanasierii, clonării, folosirii
în cercetare a celulelor stem, războiului sau pedepsei capitale, dreptul fundamental la viață fiind cel
mai important drept al unei persoane. Familia
(instituția căsătoriei) este văzută ca instituție socială centrală care
trebuie să fie susținută și întărită. Acțiunile întreprinse sunt în mod special
pentru cei săraci și vulnerabili,
într-un context în care prăpastia dintre săraci și bogați se adâncește pe zi ce
trece, punându-se accent pe demnitatea
muncii și drepturile salariaților ce trebuie respecate. Principiul solidarității vede întreaga lume ca o familie
care depășește granițele naționale, rasiale, etnice, economice sau ideologice. Iar
grija față de creația lui Dumnezeu se
manifestă prin grijă față de planetă, față de oameni.
Contra-reforma continuă
Privind în ansamblu implicarea
Bisericii Catolice în domeniul social așa cum am arătat, privind la declarațiile
de intenție dar și la cea de genul celei făcute de profesorul Alan Schreck
conform căreia „în prezent, Biserica Catolică operează cu cel mai răspândit
sistem școlar nonguvernamental”, că deținea cea mai răspândită rețea de
servicii sociale (Caritas Internationali
– o confederație de 162 de organizații de întrajutorare, ce implică zeci de
milioane de persoane în peste 200 de țări), nu poți să nu te întrebi... cărui fapt
se datorează implicarea aceasta, parcă obsesivă, în domeniul social?
(http://www.nacsw.org/Publications/Proceedings2005/HimchakMSocialJustice.pdf).
De
asemenea, nu poți să nu te gândești la scopul înființării unor organizații, mai
mult sau mai puțin secrete, precum Opus
Dei, ai cărei peste 70 % dintre membri trăiesc în propriile case, au
propriile cariere și sunt implicați în mod direct în politică, case de editură
și centre de pregătire tehnice sau agricole. Și spectrul întrebărilor se
mărește când auzi declarații asemeni celor făcute de papa Benedict al XVI-lea:
„Azi este tot mai urgentă acțiunea apostolică a credincioșilor laici
catolici... în familie, la locul de muncă, în societate și în mod special între
tineri...” sau declarațiilor făcute de Consiliul Pontifical pentru Laici: „Subliniem
necesitatea și urgența formării evanghelice și însoțirii pastorale a noii
generații de catolici implicați în politică...”.
(http://storico.radiovaticana.org/rom/storico/2008-11/245229).
Să
fie oare continuarea în timpuri moderne a contrareformei, a acelei mișcări
conform căreia s-a dorit o reformă în cadrul Bisericii Catolice, dar și
recucerirea cu ajutorul armelor (azi fără arme) a teritoriilor trecute de
partea Reformei protestante, reconvertirea maselor la catolicism?
Dincolo de contribuțiile
necontestabile la dezvoltarea culturii și civilizației, dincolo de serviciile
sociale, de învățământ, de intervențiile economice și chiar politice benefice,
trebuie să nu uităm câteva lucruri esențiale. Biserica catolică a fost, este și
va rămâne o Biserică exclusivistă și intolerantă, care, conform secțiunii a
VIII-a a Consiliului Vatican II a stabilit că „Singura Biserica a lui Christos
în care crezul niceean este profesat ca unul, sfânt, catolic și apostolic”
subzistă doar în Biserica Catolică. Să nu mai aducem în discuție faptul că
pentru catolici cuvântul „sectă” cuprinde toate cultele, recunoscute sau nu de
stat (Unitarieni, Valdenzi, Adventiști, Penticostali, Evanghelici, etc.)
(http://en.wikisource.org/wiki/Catholic_Encyclopedia_%281913%29/Sect_and_Sects). Cu alte
cuvinte, când vorbești despre catolicism nu poți discuta doar despre acte
caritabile fără să amintești dorința de supremație ce a caracterizat această
Biserică de-a lungul timpului, nu poți să nu vorbești de Inchiziție, de ruguri
aprinse, de torturi inumane, de interdicția dreptului la studiul tuturor
cărților, de secretele prezente și astăzi în viața bisericii, de faptul că deși
sunt foarte multe servicii în care bogații și săracii și chiar femeiile se pot
implica, catolicismul este totuși o religie a bărbaților (vezi clerul,
episcopi, diaconii) și a elitelor (vezi Opus
Dei). Și, deși promovează astăzi principii nobile în ce privește viața de
familie, cei care oferă astfel de învățături (clerul) vorbesc doar din cărți,
ei neexperimentând viața de familie decât în familiile din care au provenit.
Cu toată creșterea numerică a
enoriașilor, cu toată implicarea în mai toate domeniile vieții (social, școlar,
medical, politic sau economic), cu toate principiile frumoase declarate,
Biserica Catolică este totuși în criză. Multe biserici din Olanda și America
Latină au introdus jazz-ul în sistemul liturgic, pentru a atrage lumea. De
asemenea, după modelul cinematografelor americane în aer liber, drive-in-movies, pentru automobiliștii
care vor să vizioneze filme fără să-și părăsească volanul și canapeaua
confortabilă, s-a inițiat în Buffalo, New York, încă din 1969, ținerea unor
liturghii drive-in. Altar exterior al
Parohiei Sfântului Scaun, liturghie duminicală, amplificare prin megafoane,
oameni relaxați în interiorul propriilor autoturisme, iar când preotul exlamă Mergeți în pace!, cheiile sunt întoarse
în contact și se speră ca pacea să fie dusă acasă cu... autoturismul.
Dacă te-a lungul timpului Biserica
Catolică s-a încumetat „să schimbe vremurile și Legea” lui Dumnezeu, dacă am
văzut nenumărate fețe ale acesteia, cred că în timpurile moderne și pe viitor
este onest să aplicăm, în ceea ce o privește, principiul „cercetați toate
lucrurile și păstrați ce este bun”, sfânt, nobil, desăvârșit și biblic.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu