vineri, 9 martie 2012

Evoluționism - între credință și tăgadă


Evoluţionismul este o alterntivă completă la creştininătate... este o religie. Acest fapt a fost valabil la începuturile lui, şi se aplică şi astăzi. (Michael Ruse)

            Charles Darwin, la 200 de ani de la naşterea ta, Biserica Anglicană îţi datorează scuze pentru faptul că nu te-a înţeles, pentru prima noastră reacţie la teoriile tale, dar şi pentru că i-am încurajat pe alţii să nu te înţeleagă, erau câteva rânduri, memorabile dealtfel, publicate online în articolul O religie bună are nevoie de ştiinţă bună, de către Rev. Dr. Malcom Brown, Directorul Misiunii şi Afacerilor Publice, în cadrul Bisericii Anglicane. (http://www.cofe.anglican.org/darwin/malcolmbrown.html). 


            La mulţi ani, Darwin!
            Clasat pe locul al XI-lea în lista celor mai influente personalităţi ale istoriei, listă întocmită în 1992 de către astrofizicianul Michael Hart, Charles Darwin deţine încă o poziţie fruntaşă şi în topul celor 100 mari britanici, relata un sondaj public sponsorizat de BBC. (http://ro.wikipedia.org/wiki/Charles_Darwin). Iar dacă te vei afla vreodată într-un loc numit Charles Darwin, ţinând în mână un animal numit tot Charles Darwin, să nu te miri, deoarece multe locuri şi specii de animale îi poartă numele. Să nu te gândeşti nici că te înşală vânzătoarea la rest, dacă vei primi vreo bancnotă cu chipul lui, nu anunţa poliţia, ai primit doar rest 10 lire, o bancnotă emisă încă din 2000 cu chipul marelui naturalist. (http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/1009901.stm)

            Charles Darwin s-a născut pe 12 februarie 1809, la Shrewbury, Anglia, într-o familie de unitarieni, cu un tată (dr. Robert Darwin) în cea mai mare parte a vieţii sale deist şi un bunic (naturalistul Erasmus Darwin) liber-cugetărtor. Cu toate acestea, Charles a fost botezat în Biserica Anglicană şi a fost chiar încurajat să devină cleric. Rămas orfan de mamă încă de la opt ani, va merge în 1825 să studieze medicina la Univeristatea din Edinburgh, unde, şocat de brutalitatea intervenţiilor chirurgicale (nu foloseau anestezicele locale sau generale) a părăsit cursurile medicale. La insistenţele tatălui său, va urma cursuri teologice la Cambridge, absolvind, în 1831, al zecelea din 178 de absolvenţi. Deşi împotriva voinţei tatălui său, va pleca la 27 decembrie 1831 cu vasul HMS Beagle, pentru cinci ani de explorare, unde va “inventa” conceptele strămoşului comun şi cel al selecţiei naturale. În 1859 şi-a publicat teoria evoluţiei (toate speciile s-au dezvoltat de-a lungul timpului dintr-un strămoş comun prin procesul selecţiei naturale) formulată tot în decursul celor cinci ani, în lucrarea intitulată Originea speciilor.  Peste ani, în 1871, când deja ideiile sale se bucurau de o largă răspândire, a publicat un al doilea volum despre evoluţie intitulat Descendenţa omului.
“Copil” bolnav?
            Pentru a-l putea înţelege ca om, dar şi pentru a ne edifica asupra teoriilor aberante emise (de cele mai multe ori fără niciun fundament), este necesar să amintim câteva aspecte ce ţin de viaţa intimă a lui Darwin. Sunt din ce în ce mai mulţi specialişti care afirmă faptul că Darwin prezenta o dependenţă de soţia sa (erau verişori) întocmai ca un copil. Scriindu-i acesteia în 1848, la vârsta de 38 de ani, îi spunea: Pentru cea mai dragă Mamă... fără tine, boala mă face să ma simt dezolat... o, mami, aş vrea să fiu cu tine şi sub protecţia ta pentru că doar atunci mă simt în siguranţă. (www.bradburyac.mistral.co.uk/dar9.html) De asemenea, evidenţele medicale ulterioare au indicat faptul că Darwin se simţea nervos când soţia sa nu era prin apropiere. Tototdată, ca adult, Darwin nu s-a bucurat de o sănătate strălucită. Enciclopedia Britanică declara că Darwin era psihogenic (psihogenie - ansamblu de tulburări psihotice și nevrotice). În 1997, un articol din Jurnalul Asociaţiei Medicale Americane, intitulat Charles Darwin şi tulburări de panică, declara că boala sa era de domeniul psihiatric. Toate aceste, spunea articolul, au fost provocate şi exagerate de ideiile sale evoluţioniste. (http://jama.ama-assn.org/cgi/search?fulltext=darwin&quicksearch_submit.x=0&quicksearch_submit.y=0)
            Puţină istorie despre evoluţie
Fiecare popor şi-a dezvoltat propria explicaţie cu privire la originea lumii. De la iudei şi creştini, până la greci, romani, etc. a existat o varietate de opinii cu privire la acest subiect. Anaximandru a susţinut că animalele se pot transforma unele într-altele, iar Empedocle a speculat faptul că ele sunt făcute din combinaţii ale unor părţi preexistente. Chiar părinţii bisericeşti, precum Grigore din Nazianz şi Augustin, au susţinut faptul că nu toate speciile de plante şi animale au fost create de Dumnezeu (unele specii au luat fiinţă doar după potop). În timpul Evului Mediu, teologi creştini ca Albert Magnus şi Toma d’Aquino şi-au vehiculat şi ei propriile opinii, însă ideea că organismele se pot schimba prin procese naturale nu a fost totuşi investigată pe premize biologice.
Ideea de evoluţie a organismelor vii a luat amploare în secolul al XVIII-lea. În Anglia. Erasmus Darwin, bunicul lui Charles Darwin, a făcut câteva speculaţii evoluţioniste, fără a fi dezvoltate şi fără o reală influenţă. Botanistul Carolus Linnaeus a fost printre primii care a insistat pe o clasificare a plantelor şi animalelor într-un sistem şi a contribuit la realizarea conceptului strămoşului comun. De asemenea, şi Lamarck a afirmat faptul că organismele vii reprezintă o progresie continuă, fiinţa umană fiind cea mai înaltă formă. A fost primul care a înfăşat în scutec ideea evoluţionismului. Un aport deosebit la dezvoltarea conceptului l-a adus şi Alfred Russel Wallace, care, într-un anumit fel l-a urgentat pe Darwin să publice Originea Speciilor.
În anul 1858, Chales Darwin s-a prezentat la Linnean Society pentru atestarea teoriei evoluţiei, consiliul considerându-l părintele evoluţiei. Catalogate, indexate, satirizate şi chiar caricaturizate, teoriile sale nu au făcut să-i aducă decât critici în primă instanţă. Când Charles Lyell (unul din cei mai mari geologi ai vremii sale) a publicat doar ceva superficial legat de opera lui Darwin,  dezamăgirea lui Darwin l-a dus la 10 zile de vomă, senzaţie de leşin şi dureri stomacale. (www.scientificamerican.com/article.cfm?id=putting-darwin-in-his-pla) Cel mai vizibil actor în cadrul controverselor iniţiate a fost biologul T. H. Huxley, cunoscut şi ca Buldogul lui Darwin care a apărat şi protejat teoria evoluţiei. Un alt contemporan al lui Darwin, care a avut un aport important la dezvoltarea în seolul XIX-lea al conceptului a fost Herbert Spencer, un filosof mai degrabă decât un biolog, care a lansat chiar sloganuri, de genul: supravieţuieşte cel mai puternic. Teoria evoluţiei nu ar fi avut amploarea de astăzi fără sprijinul şi influenţa călugărului augustinian Gregor Mendel care a formulat principiul teoriei eredităţii. Demn de amintit este şi aportul biologului german August Weismann, ale cărui idei au fost cunoscute după 1896 drept neo-Darwinism.
Redescoperirea în 1900 a teoriei eredităţii a lui Mendel, de către botanistul genetician danez Hugo de Vires, a făcut ca din nou să se reînvie rolul jucat de ereditate în evoluţie. El propunea o nouă teorie a evoluţiei cunoscută ca mutaţionism. Dar şi mutaţionismul şi-a găsit “naşul” prin aşa numita teorie a biometricienilor condusă de englezul statistician Karl Pearson, care a apărat teoria selecţiei naturale ca factor major în evoluţie. Controversele dintre cele două partide a dus la o adevărată revoluţie în anii ’30 prin faptul că geneticienii au început să introducă argumente matematice pentru a susţine legile lui Mendel şi principiul selecţiei naturale. Lucrările lui R. A. Fisher şi J. B. S. Haldane în Marea Britanie şi Sewall Wright în SUA, au contribuit la căderea mutaţionismului. Un impuls major îl va oferi în 1937 publicaţia Genetics and the Origin of Species, de Theodosius Dobzhansky, un rus născut în SUA, care a avansat ideea teoriei evoluţioniste sintetice, un fel de hibrid între principiul Darwinian al selecţiei naturale şi genetica Mendeliană. Împreună cu el, germanul Ernst Mayr, englezul Julian Huxley şi americanul paleontolog George Gaylord Simpson, au contribuit la invadarea disciplinelor biologice tradiţionale de ideiile evoluţioniste, afirmând că nimic în biologie nu are sens decât în lumina evoluţiei.
Studiul Terei a oferit, după anii ’50, o adevărată revoluţie în cea ce priveşte evoluţionismul, teoria plăcilor tectonice descoperind faptul că poziţionarea şi configurarea continentelor şi oceanelor este dinamică. De aici şi ideea că toate continentele s-ar muta pe suprafaţa pământului cu câţiva centimetri pe an de-a lungul a milioane de ani de istorie geologică. (http://www.britannica.com/EBchecked/topic/197367/evolution)
            Maimuţa şi Biserica
            Încă din 1874 Charles Hodge, un teolog protestant american, a publicat cartea Ce este Darwinsimul?, care a reprezentat unul dintre cele mai articulate asalturi împotriva teoriei evoluţioniste. Alţi protestanţi însă, precum A. H. Strong, preşedintele Seminarului Teologic Rochester, New York, scria în Teologie Sistematică (1885): noi finanţăm principiul evoluţiei, dar îl privim ca o metodă a inteligenţei divine.
Treptat, în secolul XX, teoria evoluţionimului a devenit principiul acceptat de majoritatea scriitorilor creştini. Chiar Papa Pius al XII-lea, în Enciclica Humani generis (1950) admitea faptul că evoluţia biologică este compatibilă cu credinţa creştină, intervenţia lui Dumnezeu fiind necesară pentru crearea sufletului uman. Papa Ioan Paul al II-lea, printr-o adresă către Academia de Ştiinţă Pontificală, afirma la 22 octombrie 1996: Ce este remarcabil la ea este faptul că a fost treptat acceptată de cercetători datorită unor descoperiri în diferite domenii de cunoaştere. Convergenţa rezultatelor, prin însăşi natura ei, este un argument în favoarea acestei teorii.Ideii similare au fost formulate şi de alte denominaţiuni, Adunarea Generala a Bisericilor Prezbiteriene, din 1982, adoptatând o rezoluţie în care se afirma că cercetătorii biblici şi teologii şcolilor lor nu găsesc această teorie în conflict cu propria interpretare a originilor vieţii descoperită în literatura biblică. Şi nu poţi să nu te întrebi, oare ce Scriptură citesc teologii aceştia?
            Maimuţa la... şcoală
În 1968, Curtea Supremă a SUA a declarat ca fiind neconstituţională orice lege care interzice predarea ideiilor evoluţioniste în şcolile publice. După acest eveniment, creştinii fundamentalişti au introdus o serie de legi într-un număr însemnat de state prin care se legifera faptul ca predarea orelor evoluţionismului ştiinţific să fie contrabalansată cu alocarea de timp egal în predarea creaţionismului ştiinţific.
În România, prin Ordinul nr. 5959/2006 (Anexa 2), semnat de Ministrul Educaţiei şi Cercetării, Mihail Hărdău, teoria evoluţiei a fost eliminată din programa de biologie, România fiind singura ţară din Europa care a luat o astfel de măsură. Remus Cernea, Preşedintele Asociaţiei Umaniste Române, sublinia totuşi importanţa evoluţionismului în educaţie, aducând ca argument Rezoluţia nr. 1580/2007 a Consiliului Europei prin care Adunarea Parlamentară îndeamnă statele membre să promoveze predarea evoluţiei ca teorie ştiinţifică fundamentală în programele şcolare. Tot el deplângea faptul că doar 14 % dintre elevii români din clasele VII – XII mai consideră evoluţionismul corect. (http://www.observatorcultural.ro/Importanta-operei-lui-Charles-Darwin-si-celebrarea-ei*articleID_21229-articles_details.html)
            Roadele darwinismului
            Privind problema evoluţionistă în ansamblu, nu poţi să nu rămâi uimit de influenţele nefaste de-a lungul timpului, îndrăznesc să spun, ale aberaţiilor susţinute de Darwin şi adepţii săi.
            În general, evoluţionismul a divizat şi încă divide lumea occidentală, chiar oamenii de ştiinţă sunt împărţiţi. La nivel laic, s-a produs o mare transformare a concepţiilor fiinţelor omeneşti despre lume. Specia umană pare să-şi fii piardut demult locul central pe care-l ocupa cândva în schema naturală a lucrurilor. Trebuie să ne privim ca o specie printre multe altele şi să admitem posibilitatea ca într-o bună zi vom fi depăşiţi. Faptul că teoria evoluţiei a fost acceptată din ce în ce mai mult, a consolidat credinţa oamenilor în capacitatea ştiinţei de a furniza răspunsuri la o sumedenie de probleme, deşi nu la toate. Termenii darwinieni au pătruns în vocabularul nostru: luptă pentru existenţă, supravieţuirea celui mai bine adaptat. Plecând de la ideea de evoluţie astrologii au început să vorbească de evoluţia sistemului solar în univers, geologii despre evoluţia pământului interior, psihologii despre evoluţia minţii, antropoligii despre evoluţia culturilor şi istoricii despre evoluţia stilurilor arhitecturale. (Michael Hart, 100 de personalităţi din toate timpurile care au influenţat evoluţia omenirii (Bucureşti: Lider/Sirius, 2004), p.256.).
            De la Darwin am moştenit şi termenul Darwinism Social care a separat oamenii în clase şi rase, nu a pus niciun fel de valoare pe viaţa celor nenăscuţi, celor cu dizabilităţi sau bătrâni. A mulţumit doar elitele al căror scop a fost dintotdeauna să controleze masele. Evoluţionismul a fost pretextul pentru unele dintre cele mai oribile crime din istorie, comise de către Stalin, Mao şi Hitler, toţi aceştia scriind despre influenţa darwinistă asupra actelor lor.
            Deşi cu lacune foarte mari, teoria evoluţiei poate fi şi chiar este o alternativă. Deşi complicată la prima vedere este chiar simplistă. Personal cred că este foarte simplu să o adopţi, să crezi că acum milioane de ani ai fost o moluscă, evoluată la gradul de maimuţă şi ulterior la gradul de om, deoarece nu te solicită, nu te determină să faci alegeri, şi chiar dacă le-ai face... la ce bun? Mâine îţi va veni rândul să fii veriga slabă din acest lanţ nesfârşit. Să crezi în Dumnezeu este lucru mare. Să accepţi prin credinţă că El este Creator, că în infinita-I putere a creat totul, inclusiv pe noi, oamenii, după chipul şi asemănarea Sa, înseamnă mult. Acest fapt te responsabilizează, te obligă să I te supui şi să-L asculţi. Neagă-L pe Dumnezeu şi doar darwinismul îţi va rămâne.
           

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu