Un adevar spus
pe jumătate este o minciună întreagă. (Anonim)
Un profesor suplinitor a decis că
elevii cărora le preda (9 ani) sunt deja prea mari ca să mai creadă în Moș
Crăciun, relata News&Current affairs.
Cuvintele profesoarei anonime au stârnit indignarea părinților deoarece ei
cred că odraslele lor ar trebui „să aibă dreptul să rămână cât mai mult timp în
starea de inocență” și că efectiv în acest an le-a fost răpit farmecul
sărbătorii de Crăciun. „Ne-am cerut scuze părinților și pot spune că așa ceva
nu se va mai întâmpla în școala noastră”, a declarat doamna Jackie Jackson, ca
reprezentat al autorității educative din Devon, Marea Britanie.
Nicolae
Moș
Luna decembrie este deosebită în felul ei,
și totuși, sub umbrela unui adevăr măreț - nașterea Domnului Iisus Christos –
oamenii se pregătesc de petrecere. Nici nu începe bine iarna și peste 800.000
de români care poartă numele de Nicolae, îl așteaptă pe Moș Nicolae să vină cu
daruri. Bineînțeles, ziua de 6 decembrie este motiv de bucurie nu doar pentru
cei care-și aniversează ziua numelui, ci mai ales pentru micuții, care, odată
cu lustruirea ghetuțelor își așteaptă răsplata pentru faptele bune.
În România, și probabil (nu) doar în
România (nu dețin date exacte) există Moș Nicolae, în carne și oase, are 72 de
ani, este căsătorit și deține o gospodărie în comuna timișeană Șandra.
Bănățeanul este contactat telefonic în preajma sărbătorilor de copii pentru că
poartă numele de Nicolae Moș, relata zilele trecute cotidianul Adevărul.
Duelul
„Moșilor”
Povestea lui Moș Nicolae începe cu o
legendă conform căreia, într-un sat s-ar fi aflat un tată sarac cu trei fete pe
care plănuia să le vândă pentru a se îmbogăți. Sufletul hain al bătrânului tată
nu a putut fi înduplecat de rugămințile fetelor, acest fapt determinându-l pe
Nicolae să strecoare într-o noapte pe furiș o pungă cu galbeni în camera fetei
celei mari, apoi pe rând la fiecare din fete, ajutându-le astfel să se mărite.
Moș Nicolae a preluat numele și data de celebrare a Sfântului Nicolae, episcop
de Myra, născut în cetatea Patara, din Asia și un apărător al „dreptei credințe
apostolice”. După moartea părinților, Nicolae și-a împărțit averea săracilor și
a întemeiat mănăstirea Sionului de lângă Myra. Deși apreciat pentru dărnicia
sa, ca sfânt, Moș Nicolae a fost mai darnic cu pedepsele decât cu recompensele,
lovindu-i cu nuiaua peste mâini pe cei care apostaziau, consemna site-ul
oficial ortodox.
Devenit peste ani personaj mitologic, cu
barbă albă, călare pe un cal, Moș Nicolae a devenit ușor, dar sigur, strâmoșul
lui Moș Crăciun. Numele de Moș Crăciun apare pentru prima dată în Olanda, unde
Sinter Klass a fost numele olandez al lui Moș Nicolae. Odată cu emigrarea
olandezilor în „Lumea nouă”, Sinter Klass a devenit Santa Claus: un bătrân
gras, cu obraji roșii, cu barba lungă și albă, care zboară într-o sanie trasă
de reni, care totuși încape pe coșurile caselor și nici nu-și murdărește hainele.
Importat fiind, Moș Nicolae s-a reîntors apoi în Europa. Presei americane îi
revine totuși meritul de a fi reunit într-un singur personaj diversele persoane
care împărțeau cadouri, evenimentul marcant fiind publicarea faimosului poem O vizită de la Moș Nicolae, al lui
Clement Clarke Moore, publicat în The
Sentinel, la New York, în data de 23 decembrie 1823. În 1860,
caricaturistul ziarului Harper’s Illustrator Weekly, Thomas Nast,
l-a îmbrăcat pentru prima dată pe Moș Crăciun în costum roșu cu alb și centură
largă din piele, stabilind totodată reședința oficială a moșului la Polul Nord.
În 1931, Moș Crăciun a căpătat o nouă formă într-o imagine publicitară,
difuzată de The Coca Cola Company, aportul
lui Haddon Sundblom la creionarea imaginii despre Moș „desăvârșindu-i” statura
până astăzi.
Crăciunul
Moș Gerilă
În perioada comunistă, pentru că în
România, în plan religios, se urmărea ateizarea națiunii, întreaga atenție a
regimului s-a concentrat asupra îndepărtării ideiilor „mistico-religioase” din
mințile fragede ale tinerilor, educarea și instruirea tinerei generații
devenind de competența exclusivă a statului socialist (Scânteia tineretului, nr. 1068/1952). Au început să se realizeze
spectacole de teatru care aveau rolul de a caricaturiza Crăciunul și alte
sărbători, chiar mai mult, pentru a anihila până și ideea de sărbătoare, ziua
de Crăciun a fost proclamată ca zi a industrializării (Mariana Momanu, Educație și ideologie: o analiză pedagogică
a sistemului totalitar comunist, p. 153). „Vacanței de Crăciun” – așa cum
era ea cunoscută – i s-a schimbat denumirea în „Vacanță de iarnă” (Scânteia tineretului, nr. 1134/1952).
Crăciunul a fost, practic, suprimat oficial ca sărbătoare pentru copii, iar Moș
Crăciun a fost înlocuit cu Moș Gerilă (Ioan Marius Bucur, Persecuția Bisericii Catolice din România, p. 53). Moșul Nou
(Gerilă) avea rolul de a-l educa pe „puiul” de om nou, în fiecare an, de Anul
Nou. Moș Crăciun a devenit un soi de rujeolă, ca unul care umbla mereu în roșu.
Foarte simplu a fost adoptat „roșu”-ul, deoarece Moșului Nou i s-a așezat
imediat pe umeri catifeaua de pe masa din sala de festivități partidului, unde
pe pereți stăteau nemișcați iconalii Moșului: Marx, Engels, Lenin...
Astăzi lucrurile s-au schimbat,
întorcându-ne ca popor la ce era mai înainte, la tradiții și obiceiuri, nu că
acestea ar fi fost bune, ultima fiţă din lumea mondenă, în ce privește
„sărbătorile”, fiind închiriatul Moşilor. Fie că este vorba de Moş Crăciun şi
mai nou de Moş Nicolae, dorinţa oamenilor de a avea un „Moș” al lor, pe care
să-l folosească pentru a-și „desăvârși” minciunile spuse odraslelor, aduce
venituri considerabile agențiilor de entertainment. Deosebirea dintre Moși o
face culoarea hainei, pelerina roșie fiind înlocuită de una albastră, în cazul
lui Moș Nicolae, acesta fiind învăluit și de un aer mai misterios, mai sobru.
Scenariile sunt relativ simple, amănuntele furnizate de părinți au rolul de a-i
impresiona pe micuți, de a le lăsa impresia că moșul știe tot, a spus
directorul Clown Party, Magda Viziteu.
Minciuni
pe care le cred și spun... părinții
„Dragă Moșule aş vrea să te cunoască
şi tata. Să îmi aduci o căsuţă cu cei şapte pitici şi o păpuşă Barbie.” „ ...te
rog să-mi aduci un BMW seria 7, orice culoare şi un autobuz mic Mercedes-Benz.
Să nu uiţi te rog, să nu te îmbolnăveşti, te rog mult. Pupici.” „ ...bineînţeles
că sunt cuminte şi foarte silitoare, aşa cred eu. Te rog frumos, nu sunt
pretenţioasă şi nu îţi cer decât ca într-o seară de Crăciun să te pot vedea.
Degeaba mă păcăleşte mama cu măşti şi cu poveşti căci eu vreau să văd cu
adevărat adevărul.”
Privind aceste mesaje pe care an de an
copiii le trimit Moșului, nu poți să nu te întrebi de unde atâta atașament și
încredere, de unde asemenea dragoste și totuși atâta eroare la un copil?
Conform unui sondaj realizat de
revista Rider’s Digest, prin intermediul IMAS – Marketing&Sondaje,
pe un eșantion național de 1.249 de persoane și publicat în luna decembrie,
„Moș Crăciun” și „barza care aduce copii” sunt în topul „minciunelelor” spuse
de părinții români pentru a-și cuminții odraslele, locul trei fiind ocupat de:
„dacă minți ți se lungește nasul”. Conform sondajului 85 % dintre părinți spun
copiilor minciuni „nevinovate”, 80 % dintre respondenți mințindu-și copiii cu
aceleași minciuni cu care ei au fost amăgiți în copilărie. Acest lucru îl
afirma și Kathryn Crawford, de la publicația online The Baby Website. Persoanele care acum au între 18 – 29 de ani au
fost cel mai des mințite în copilărie, în grupul de vârstă de peste 60 de ani,
găsindu-se cei care au fost cel mai rar păcăliți de părinți.
Conform unui alt studiu, 66 % dintre
adulți sunt dispuși să recurgă la minciună dacă toate celelalte metode de
convingere se dovedesc ineficiente, în timp ce 46 % evită astfel să le spună
copiilor că nu știu răspunsul la o anumită întrebare.
De
meditat...
Moșii nu există! Pentru asemenea adevăr probabil
vor mai fi mulți profesori care vor fi concediați sau mutați disciplinar, vor
mai exista milioane și milioane de copiii care vor întâmpina sărbătoarea nașterii
Mântuitorului între credință și tăgadă cauzate de erorile transmise de
„credincioșii” lor părinți.
Nu știu dacă te-ai întrebat vreodată
dacă o minciună poate fi nevinovată sau dacă este vreo diferență între minciună
și păcăleală. Oricum, Biblia specifică fără echivoc faptul că „a mărturisi
strâmb împotriva aproapelui tău” este păcat și „păcatul este fărădelege”. Cunoscând
porunca a IX-a din Decalog, îți mai poți amăgi copilul? De ce ne mințim copiii
încercând să scăpăm de ochii sfreleditori care așteaptă un răspuns onest? Oare
de ce nouă adulților ne-o fi așa de greu să mărturisim că nu avem răspunsuri la
toate întrebările sau pur și simplu să spunem adevărul?
Dacă pe fondul minciunelelor ne-am
petrecut copilăria, dacă pe acest fundament ne educăm și copiii, de ce ne mai
mirăm că atunci când cresc rămân așa ancorați în tradiție și nu dau mai mult de
doi bani pe Adevăr? De ce ne mai mirăm că mint și că ne „vrăjesc” tot timpul? Nu
cumva acest fenomen are loc din cauză că noi „i-am dus de nas” vânzându-le „gogoși”?
Discuția despre cadourile de sub bradul
Crăciunului m-a mai făcut să mă gândesc la un lucru: de ce nu le facem cadouri
copiilor oricând? De ce la adăpostul unui mare adevăr (nașterea Domnului) le
facem cadouri celor mici bazându-ne pe minciuni? De ce oferindu-le cadourile Moșului
îi lăsăm pe copii să creadă că părinții lor sunt așa de răi... că pentru
bunătatea lor trebuie să vină un biet moș de la pol ca să-i răsplătească. „Că
dacă ar fi după mama și tata... nu ar mai primi ei niciodată cadouri...”?
Nu uitați dragi cititori care vă
doriți copiii inocenți spunându-le minciuni, fie ele și despre Moși: Dumnezeu,
pe unii „care au schimbat în minciună adevărul Lui” „i-a lăsat pradă
necurăției, să-și urmeze poftele inimii lor” și în felul acesta „au slujit și
s-au închinat făpturii în locul Făcătorului”. (Romani 1, 24. 25).
In loc de final... o poezie
În sunet depărtat de zurgălăi,
Într-o sanie trasă de cai cu clopoţei,
De undeva de după un troian,
Într-o sanie trasă de cai cu clopoţei,
De undeva de după un troian,
Apare
moş Gerilă-n fiecare an!
Şi dacă ne gândim atent..
Totdeauna e prezent,
Nici un an nu se termină,
El cu sacul să nu vină.
Moş Craciun e al lui nume,
Dar comuniştii, l-au schimbat anume.
De ce să ştim de sărbători de Crăciun?
S-au gândit să-l schimbe-n Gerilă, că-i mai bun.
În fine, moşul nu ne mântuieşte.
Dimpotrivă, acel ce îl primeşte,
Vă spun şi este-adevărat,
Se face cu el părtaş la păcat!
Ho!..Ho!..Ho!..Se-aude-ntr-una
Vine Santa! ...Vine şi minciuna!
Soţul cu soţia împreună,
Spun copiilor minciună:
Vine obosit, greoi,domol..
De undeva... de pe la Polul Nord!
Deşi Gerilă e bătrân, e moş,
A intrat în casă auzi... prin coş!
Săracul ce s-o fi căznit,
Dar pe haine e interesant că nu-i cănit!
Şi altă minciună se strecoară să ştii,
Spun că moşul aduce daruri, jucării
Ce moş darnic şi bogat!
Minciună! Părinţii jucăriile au cumpărat.
Să spunem copiilor adevărul curat şi bun,
Ce sa-ntâmplat şi ce profeţii spun.
Isus a venit din ceruri la noi
Să ne scape de păcat şi nevoi.
El ne-a adus daruri minunate;
Harul, salvarea şi mântuirea de păcate.
Cât despre moş cu sacul şi cojocul,
Satan vrea lui Isus să-I ia locul!
Şi dacă ne gândim atent..
Totdeauna e prezent,
Nici un an nu se termină,
El cu sacul să nu vină.
Moş Craciun e al lui nume,
Dar comuniştii, l-au schimbat anume.
De ce să ştim de sărbători de Crăciun?
S-au gândit să-l schimbe-n Gerilă, că-i mai bun.
În fine, moşul nu ne mântuieşte.
Dimpotrivă, acel ce îl primeşte,
Vă spun şi este-adevărat,
Se face cu el părtaş la păcat!
Ho!..Ho!..Ho!..Se-aude-ntr-una
Vine Santa! ...Vine şi minciuna!
Soţul cu soţia împreună,
Spun copiilor minciună:
Vine obosit, greoi,domol..
De undeva... de pe la Polul Nord!
Deşi Gerilă e bătrân, e moş,
A intrat în casă auzi... prin coş!
Săracul ce s-o fi căznit,
Dar pe haine e interesant că nu-i cănit!
Şi altă minciună se strecoară să ştii,
Spun că moşul aduce daruri, jucării
Ce moş darnic şi bogat!
Minciună! Părinţii jucăriile au cumpărat.
Să spunem copiilor adevărul curat şi bun,
Ce sa-ntâmplat şi ce profeţii spun.
Isus a venit din ceruri la noi
Să ne scape de păcat şi nevoi.
El ne-a adus daruri minunate;
Harul, salvarea şi mântuirea de păcate.
Cât despre moş cu sacul şi cojocul,
Satan vrea lui Isus să-I ia locul!
Mircea Pătruică

Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu