vineri, 9 martie 2012

Nașterea Domnului sau Povestea porcului?


Zeilor panteonului carpatic li se acordă și azi zile de celebrare și sacrificii sângeroase: porcul de Crăciun, mielul la Sangeorz, ori berbecul la Samedru. (Radu Anton Roman)


            „Un animal pentru Europa? Ar fi o idee excelentă. Un animal-emblemă ar apropia mai mult Europa de cetățenii săi”, a declarat Jo Leinen, președintele Comisiei de Afaceri Constituționale din cadrul Parlamentului European, la auzul inițiativei publicației franceze La Tribune. Aceasta se întâmpla în 2009, însă, până ca europenii să își dea propriul animal spre recunoaștere unanimă, New York Times, a ales pentru Europa un taur din bronz. Ce-i drept flatant pentru spanioli, însă restul continentului s-a arătat indignat. Cum să rămână „cocoșul galic” sau vulturul agreat de nemți, austrieci și polonezi, pe dinafară? Plecând de la acest context, Cotidianul a intervievat câțiva specialiști pentru a afla ce animal s-ar potrivi cel mai bine României: „Pentru România, animalul reprezentativ este porcul. E inteligent, dar nu îl deranjează să trăiască în murdărie. Și consumă, consumă, consumă orice, oricum, mult, până se îngrașă, până e obez, până e diform. Și nu îi auzi vocea decât când i-a ajuns cuțitul la os, la propriu. În plus, românii nu pot spune că nu le place porcul. Ei adoră porcul, mai ales când e de mâncat. Și, ce e mai plăcut pentru român decât mâncatul? Ce e mai life-affirming în România decât un grătar la iarbă verde, cu o jertfă porcească?”, a declarat publicitarul Șerban Alexandrescu, Director de Creație la Headvertising. (www.cotidianul.ro)


            Cea mai bună legumă este... porcul
            Aproape dintotdeauna, sărbătoarea Crăciunului (așazisa zi a nașterii Domnului) a reunit în jurul ei familia, mâncarea și băutura fiind de cele mai multe ori laitmotivul sărbătorii. Dacă în Marea Britanie și Irlanda la Crăciun, „vedeta” sărbătorii este o pasăre de casă, în partea englezească a Canadei pudding-ul de prune este considerat și azi mâncare de Crăciun. În SUA, păsăretul de la masa de Crăciun este mereu înlocuit de câte un preparat de vită sau porc, fiindcă Thanksgiving-­ul din noiembrie a impus deja un curcan pe masa reuniunii de familie. Deserturile de marțipan și cozonacii umplu masa tradițională nemțească, iar „gourmet”-ul olandez (vase în care este mărunțită carne de toate felurile – musafirii o gătesc cum o doresc) este probabil cel mai ciudat dineu de Crăciun. Cu toate acestea, nicăieri în lume, porcul nu joacă un rol atât de important ca în estul Europei, la români Crăciunul îmbinând un amestec de tradiții celte (bradul), nordice (Moș Crăciun), pre-creștine (sacrificiul porcului) și creștine (nașterea lui Iisus).
            În România, există circa 4, 5 milioane de gospodării agricole, însemnând aproape o treime din totalul fermelor din Uniunea Europeană (UE), semnala The Economist, în articolul „Dizertație despre porcul românesc”. Mai mult, conform unor date publicate, la sfârșitul primului an de aderare la UE, șefii Autorităților Veterinare Române așteptau să fie sacrificați de Crăciun circa 1, 5 milioane de porci în gospodării. De asemenea, în preajma Crăciunului, unele școli românești din mediul rural le oferă copiilor o zi liberă pentru sacrificarea porcului. (www.hotnews.ro) Porcul are reputația de animal murdar, un singur animal infestat cu Trichinella Spiralis putând îmbolnăvi de trichineloză și peste 100 de persoane. Potrivit Comisiei Internaționale de Trichineloză, România are cele mai multe cazuri de trichineloză din lume. În ultimii 25 de ani, 28.293 de persoane au fost raportate ca fiind infectate cu trichineloză, cu o incidență de 51 cazuri/106 persoane pe an, o creștere puternică fiind înregistrată între 1980 și 1989. Mai precis, în Transilvania erau înregistrate cele mai multe cazuri de trichineloză la oameni, o explicație fiind obiceiurile gurmande ale localnicilor. De asemenea, conform Raportului Anual al Analizei Evoluției Bolilor Transmisibile aflate în supraveghere, în România, în anul 2008, s-a înregistrat o rată a incidenței anuale de trichineloză de 2, 3%000, în creștere cu 13, 1% față de anul 2007. (http://newstarthealthy.wordpress.com)

            „Vedetă” în timpuri și locuri diferite
            La popoarele preistorice, schimbarea anului și, uneori, a anotimpurilor, cerea sacrificii umane. Cu timpul, sacrificiile sângeroase au fost înlocuite cu sacrificiul animalelor (porc, miel, berbec), al arborilor (stejar, brad) și plantelor cultivate (colac, pâine), acestea fiind jertfe prin substituție ale divinității adorate. În general, porcul era privit un substitut al zeului agrar al grâului care moare și renaște odată cu timpul. Împreună cu alte tradiții de Anul Nou (sărbătorit primăvara), sacrificiul porcului a fost mutat la Solstițiul de iarnă (decembrie). Herodot relata că, în Egipt, porcul era considerat animal lunar și, deși socotit drept spurcat, era totuși sacrificat și consumat în ziua cu lună plină. Grecii în schimb, obișnuiau să sacrifice un porc zeiței Demeter în cursul ritualurilor de la Eleusis, acesta fiind asvârlit în prăpăstii. De asemenea, porcul era socotit animalul strămoș al uneia din cele patru clase ale societății malaeziene, iar pentru sino-vietnamezi porcul era un simbol al belșugului. (www.revista-epoca.com) În hinduism, zeul Vișnu s-a întrupat într-un porc mistreț pentru a salva pământul de mania unui demon care îl ferecase pe fundul mării. Porcul apare chiar și în zodiacul chinezesc, printre cele 12 animale. (www.gandul.info) Din cartea „Istoria naturală” a lui Pliniu cel Bătrân aflăm că romanii erau mari iubitori de carne de porc, ei deținând ferme și crescătorii în afara cetăților atât pentru consum, cât și pentru ceremoniile ritualice. Și Petronius vorbea despre o așazisă rețetă a „porcului troian”. (www.jurnalul.ro) O interdicție în privința consumului cărnii de porc o găsim decât la evrei (kosher) și musulmani (halal). Obiceiul sacrificării porcului de Ignat (20 decembrie), în preajma Crăciunului deci, este unic în lumea creștină și își are rădăcinile pe teritoriul țării noastre în ritualurile vechilor daci din ziua Solstițiului de iarnă. În religia dacilor, porcul era sacrificat ca simbol al divinității întunericului care slăbea soarele în cea mai scurtă zi a anului, Solstițiul de iarnă. Pentru a veni în ajutorul soarelui, oamenii sacrificau porcii. (www.traditii.ro)   

            Nașterea Domnului sau „Sărbătoarea Porcului”
            Deși nu sunt adeptul zilei de 25 decembrie ca fiind dată a nașterii Mântuitorului, și cu atât mai mult al Crăciunului, nu pot să nu remarc faptul că în preajma acestei așazise sărbători creștine se întâmplă o sumedenie de lucruri care nu au efectiv nicio legătură cu lucrurile spirituale: se cântă colinde păgâne (O brad frumos, Moș Crăciun), se taie porcul, discuțiile sunt mai mult în jurul modalității de anesteziere a dobitocului (electrocutat sau intoxicat cu dioxid de carbon) decât în jurul lui Iisus Christos. Plecând de la această premiză, nu pot să nu mă întreb de ce sub „umbrela” sărbători nașterii Domnului creștinii sacrifică porci? Ce legătură este între Iisus Christos și porcul sacrificat? Cum să asociezi un animal emblematic pentru murdăria lui cu puritatea lui Iisus Christos? Și merg cu firul întrebărilor mai departe... daca totuși vor sacrificii... de ce s-au oprit creștinii la sacrificiul unui animal despre care Scriptura declară în mod răspicat că este necurat (Levitic 11, 7; Deuteronom 14, 8) și că toți cei care-l consumă „vor pieri” (Isaia 66, 17)? Cum să mai și mănânci un animal care, printre altele, consumă și... șobolani?
            Clement din Alexandria semnala faptul că „porcul simbolizează aproape universal lăcomia, iar carnea de porc este rezervată celor care trăiesc senzual”. Poate am deranjat prin inserarea afirmațiilor de la început cum că porcul ne-ar reprezenta cel mai bine pe noi, românii. Însă, înainte de a mă judeca poate ar trebui să privim la setea cu care românul așteaptă să tranșeze porcul, la pofta ce-i lucește în ochi atunci când consumă aproape toată carnea, oasele și viscerele animalului (nu aruncă aproape nimic), toate acestea pe fondul așteptării rememorării nașterii Domnului. Să nu mai amintesc de negocierile purtate de autoritățile române în anul aderării României la UE, care au cerut Bruxelles-ului ca sacrificarea porcilor de Crăciun din România să nu cadă incidenței regulilor stricte impuse de UE sacrificiilor de animale (sacrificare efectuată de un profesionist, anestezierea animalului, sacrificiul efectuat în spații amenajate). Autoritățile române au dat ca exemplu sacrificarea mieilor practicată de evrei și musulmani. Comisia a răspuns negativ deoarece sacrificiul mielului intră la categoria „ritualuri religioase”, iar practicile românești sunt considerate tradiționale, nu rituale. Ca popor ne plac distracțiile, grătarele, băutura și câte și mai câte. Din cauza aceasta, ne-am agățat de tradiții și datini strămoșești pentru că sunt mai permisive prin comparație cu Scriptura.
            Ce mi se pare și mai dureros este faptul că cei de la care ai avea pretenții, cei care ar putea îndruma poporul român la Scriptură, preoții, oferă întrebărilor de mai sus răspunsuri conform unor exegeze proprii. Așa este cazul preotului Vasile Filat care, deși recunoaște faptul că în Scriptură porcul este categorisit de Dumnezeu drept necurat, totuși aceste legi au fost date doar evreilor. Restricțiile privitoare la animalele necurate „au fost un fel al lui Dumnezeu prin care arăta că a venit vremea când mântuirea este pentru toate popoarele”. „Iată de ce, pentru creștini, nu mai face sens păstrarea acestor porunci cu privire la animalele curate și necurate, din considerentul religios”, mai declara domnia sa.
            Pretindem că suntem un popor creștin, ortodox, însă mi se pare că în perioada pusă de creștini deoparte ca rememorarea a întrupării Mântuitorului noi, românii, înfăptuim cea mai mare blasfemie. Antioh Epifan, în procesul de elenizare forțată al evreilor, a poruncit să aducă un porc drept jertfă pe altarul Templului din Ierusalim (1 Macabei 1, 47), pentru a-și arăta disprețul față de Legea și Dumnezeul evreilor. Cred că, asemănător, uneori fără să realizăm, de dragul poftei, din dorința de a mânca și a bea, în goana după zile libere, după distracție și voie bună, din dorința de fast, Îl sfidăm și Îi aducem dezonoare prin sacrificiul de porci, El fiind mai mult decât inexistent în sărbătorile noastre. Probabil a venit timpul ca și românii să rescrie corect și frumos, nu povestea porcului, ci realitatea nașterii Domnului Iisus Christos.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu